Projectmedewerker Thuis in Utrecht

Solliciteer nu

Projectmedewerker Thuis in Utrecht

Vanaf september zijn wij op zoek naar twee projectmedewerkers die zich minimaal 5 maanden voor 12 uur per week betaald willen inzetten voor het project Thuis in Utrecht. Als projectmedewerker ben je samen met een collega verantwoordelijk voor de organisatie van het project en zal je aan de slag gaan met het organiseren van activiteiten en evenementen om jonge statushouders die op zoek zijn naar een woonruimte of net een huis toegewezen hebben gekregen te informeren over mogelijkheden rondom huisvesting en het wonen in Utrecht en te hen helpen om hun sociale netwerk in Utrecht te verbreden.

Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder.

Temporary · Utrecht

Over de rol

In Utrecht wonen veel jonge statushouders in verschillende soorten opvang, zoals AZC’s, kleinschalige voorzieningen of pleeggezinnen. Wanneer ze de leeftijd van 18 of 21 bereiken, krijgen ze van de gemeente een woning aangeboden of gaan ze zelf op zoek naar huisvesting. Het project Thuis in Utrecht richt zich op deze jonge statushouders die zelfstandig gaan wonen, door hen te voorzien van informatie en ondersteuning rondom huisvesting. Dit omvat zaken als het vinden van betaalbare meubels, het voorbereiden op hospiteeravonden en het onderhouden van contact met buren.

Als projectmedewerker bij Thuis in Utrecht ben je verantwoordelijk voor het coördineren van dit project en krijg je veel autonomie. Je organiseert Wooncafés met verschillende thema's die jonge statushouders informeren over zelfstandig wonen in Utrecht. Daarnaast faciliteer je Connect Cafés, om jonge statushouders en studenten samen te brengen. Je gaat samen koken en eten en gaat met elkaar in gesprek om zo vooroordelen over gedeeld wonen weg te nemen. Zo draag je bij aan het vergroten van het sociale netwerk van de jongeren. Verder werk je samen met andere projecten van Academie van de Stad aan het opzetten van community-activiteiten die jonge statushouders in Utrecht aan elkaar verbinden door middel van creatieve, sportieve en sociale activiteiten.

Je hebt veel contact met jonge statushouders tussen 18 en 30 jaar door het organiseren van deze activiteiten; daarnaast onderhoud je contact met opdrachtgevers van het project en diverse netwerkpartners zoals Vluchtelingenwerk, Centraal Opvangorgaan Asielzoekers en Stichting Nidos.

Achtergrondinformatie over ons

Academie van de Stad is een ideële stichting en sociale onderneming die zich sinds 2008 inzet voor de leefbaarheid en de ontwikkeling in de stad. We staan voor leefbare steden met actieve en betrokken bewoners. Door het creëren van effectieve verbindingen tussen stedelijke partijen en het onderwijs, krijgen studenten een sleutelrol in de ontwikkeling van de stad. Studenten van vandaag ontwikkelen zich zo tot de grootstedelijke burger en professional van morgen.

Onze waardes

Verbinden: al onze werkzaamheden beginnen met het creëren van effectieve verbindingen tussen stedelijke partijen en het onderwijs. Verbinden en samenwerken met verschillende mensen: jong, oud, student of professional.

Ondernemend: altijd actief op zoek zijn naar kansen en mogelijkheden. Hierin zijn we innovatief, sociaal en maatschappelijk verantwoord.

Jong, vrolijk en positief: dat is de kern van ons karakter waarmee we verbinden en leren!

Wat jij gaat doen:

  • Organiseren van Wooncafés, community-activiteiten en Connect Cafés (met jonge nieuwkomers samen eten in studentenhuizen) voor de doelgroep jonge statushouders;

  • Opzetten van andere activiteiten of evenementen om de jongeren extra te informeren over het vinden van huisvesting, verhuizen in Nederland, de sociale landing in de stad of in een (studenten)huis, of bij te dragen aan hun netwerk; 

  • Het op een creatieve manier in beeld brengen en zichtbaar maken van bovenstaande activiteiten en evenementen bij de doelgroep en bij samenwerkingspartners zoals COA, VluchtelingenWerk en Welkom in Utrecht die contact hebben met de doelgroep.

Over jou, onze ideale kandidaat: 

  • Je beschikt over probleemoplossend vermogen met goede sociale vaardigheden;

  • Je bent enthousiast, positief en neemt graag eigen initiatief;

  • Je kan een actieve en ondernemende houding aannemen;

  • Je bent goed in het onderhouden van contact met verschillende organisaties;

  • Je bent breed geïnteresseerd is in maatschappelijke thema’s.

Wat wij jou bieden: 

  • Een bijbaan voor 12 uur in de week vanaf september t/m januari;

  • Marktconform salaris;

  • Trainingen + begeleiding;

  • Je vergroot je professionele netwerk binnen de maatschappelijke sector en door connecties met hulporganisaties voor vluchtelingen. 

Is je interesse gewekt?

We zijn een organisatie die het verschil maakt voor de leefbaarheid van burgers in haar steden. Kom en versterk onze organisatie!

Herken jij jezelf in bovenstaand profiel en ben je klaar voor deze maatschappelijk relevante bijbaan? Stuur dan je motivatie (in pdf-formaat en max. 1 A4) en CV (in pdf-formaat) uiterlijk 30 juni naar Academie van de Stad via onderstaande link. De groepssollicitatie zal plaatsvinden op donderdag 4 juli om 14u, houd deze datum vast vrij in je agenda.

Heb je vragen? Bel dan projectcoördinator Britt ten Bergen op 06 15544334.

Noot: door je aan te melden, geef je automatisch toestemming aan Academie van de Stad om jouw gegevens voor een jaar in onze pool te bewaren.